Májusban az Operettben debütál a Ghost

Az évad utolsó bemutatója a Ghost című musical lesz az Operettszínházban. A darabot 2011-ben mutatták be Manchesterben, majd ugyanabban az évben a West Enden, 2012-ben pedig a Broadway-n debütált. A magyar Ghost első próbáján jártunk.

A történetről:

 

Sam és Molly nagyon boldogok. Épp új lakásba költöznek, és a házasságot tervezik, amikor egy tragikus véletlen folytán Sam meghal. Ám a férfiben olyan erősen lángol a szerelem, hogy nem tudja itthagyni az árnyékvilágot. A közelben marad és mindent elkövet, hogy segítsen Mollynak. Lassan kiderül, hogy a véletlen baleset nem is volt véletlen, Willy Lopez barátja, Carl Bruner gyilkoltatta meg. Carlnak zűrös ügyei voltak a bankban, és a fekete tranzakciók lebonyolításához mindenképpen szüksége lett volna Sam új kódjára. Sam egy spiritiszta, Oda segítségével próbálja Mollyt értesíteni a veszélyről. Mollynak azonban nagyon nehéz elfogadni és megérteni ezt az egészet...

 

Próbán jártunk:

 

Május végétől a Budapesti Operettszínház közönsége Kerényi Miklós Gábor - KERO® rendezésében a Ghost című musical eredeti változatát láthatja, amelynek szövegét Müller Péter Sziámi írta. A non replica előadás, az alkotók és a színészek szerint nagyobb szabadságot ad, így még izgalmasabbak az előkészületek. Az izgalom tapintható volt a próbán, az Operett házi színpadán.

 

„Nagyon várjuk, az előadást, reméljük, hogy igazán látványos és különleges lesz, tele valódi show-elemekkel, és színes karakterekkel” – mondta Peller Anna, aki Oda Mae Brown-t alakítja Szulák Andreával dupla szereposztásban. „Enyém egy „őrült” szerep, amiben remélem kiélhetem magam" – tette hozzá a színésznő, aki szerint nagyon jó dalokat írtak számára, humorosak a jelenetei, ugyanakkor megvannak Oda Mae Brownban a drámai vonások is, amelyek még összetettebbé teszik a figurát. „Boldog vagyok, hogy eljátszhatom ezt a szerepet”- árulta el Peller Anna.


A Ghost című musical szövegkönyvét ugyanaz a Bruce Joel Rubin írta, aki a legendás film forgatókönyvét, így a darab is a film ívét követi. „A musicalbe azonban kerültek plusz jelenetek, de természetesen a daloktól miatt is óhatatlanul különbözni fog a filmtől. Vannak dolgok, amelyek filmen kivitelezhetők, de a színpadon nem, vagy ha mégis, teljesen más hatással vannak a közönségre, aki élőben látja a trükköt, amire a filmben talán fel sem figyelt ” – fogalmazott Szabó Dávid, aki a történetben Carl Brunert játssza Mészáros Árpád Zsolttal váltásban.

 

EDV 0707
„Carl az én olvasatomban igazából nem rosszfiú, a környezet és a körülmények hozták őt olyan helyzetbe, hogy negatív figurává váljon, egyfajta kényszerhelyzetbe kerül” – magyarázta Szabó Dávid, aki a szerepét remek színészi kihívásnak tartja. „Azon túl, hogy speciális effektekkel tűzdelt jeleneteket kell betanulnom, lehetőségem van arra is, hogy kilépjek abból a karakterből, amit eddig alakítottam más darabokban” – árulta el Dávid.

 

Józsa Imre vendégként játszik az Operettszínházban, és a Kórházi szellemet alakítja a Ghostban. „Nem csak zeneileg és technikailag újdonság számomra ez a darab, kihívást jelent az is, hogy vén fejjel beilleszkedjek egy ilyen remek, összeszokott, fiatal csapatba, de az eddig megélt boldog pillanatokból merítkezve megpróbálok köztük szellemként elvegyülni, és velük együtt sikerre vinni ezt a darabot” – árulta el terveit Józsa Imre, aki szerint a Ghost című musicalben benne van az elsöprő siker lehetősége.  „Nem akarok előre inni a medve bőrére, de a közönség nagyon fogja szeretni a Ghostot, amit remélhetőleg nagyon sokáig fogjuk játszani” – mondta a színész. 

 

EDV 0568
Józsa Imréhez hasonlóan, a Molly-t alakító Muri Enikő is új az Operettszínház csapatában. „Nagyon családias itt a hangulat, összebarátkoztam mindenkivel akivel lehetett” – mesélte a fiatal énekesnő, aki elárulta, nagy álma volt eljátszani Molly-t. „Boldog vagyok, hogy részt vehetek ebben a produkcióban, és ekkora bizalmat kaptam Kerényi Miklós Gábortól, hogy rám bízta ezt a szerepet. Vágó Bernadettel játszunk majd váltva, tőle is sokat tanulhatok, hiszen neki már óriási színpadi rutinja van. Ahhoz, hogy eljátsszam Molly-t elő kell kotornom magamban rossz érzéseket is, és fel kell készülnöm rá, hogy nem mindennapi dolgok történnek majd velem a színpadon” - mondta Enikő, aki elmesélte azt is, hogy van honnan ötleteket merítenie a karakter megformálásához, tavaly nyáron ugyanis látta a Ghost amerikai változatát a Broadway-n. „ A New York-i musical és a film között nem volt jelentős különbség, a színpadi trükkök szuperül működtek, máig nem jöttem rá, hogyan csinálták” – mesélte Muri Enikő, aki a Samet alakító Kerényi Miklós Máté párja lesz a darabban.


„Nekem Dolhai Attila lesz a párom, akivel már sokszor játszottunk szerelmeseket, de arra eddig nem volt példa, hogy a színpadi szerelmünk hajnalán ő meghaljon, és azután úgy kísérje végig a gyászomat, hogy én nem látom” – magyarázta Vágó Bernadett, aki biztos benne, hogy Kerényi Miklós Gábor valami olyan különlegességet csempész majd az operettes Ghost előadásba, amitől egyedi lesz, más, mint a New York-i vagy a londoni. „Van egy-két olyan trükk a darabban, amit még a szereplők sem ismernek, csak a Direktor úr, de alig várom, hogy megtanulhassuk őket. Igaz, még a próbafolyamat elején járunk, és jelenetváltásokat sem tudjuk. A híres agyagozós jelenet biztosan megelevenedik a színpadon is, ám a megvalósítása komoly technikai kivitelezést igényel” – árulta el Enikő, aki kollégáival együtt szakembertől tanul korongozni. „Már túl vagyunk pár agyagozás próbán a mesterünkkel, Farkas Judittal, aki nagyon készséges és türelmes velünk. Sikerült rögtön egy hullámhosszra kerülnünk, megtaláltuk a közös hangot, ezért szépen haladunk. Egyfajta tanár-diák viszony alakult ki közöttünk, nagyon jó érzés, hogy Judit bízik bennünk, hogy azt látom a szemében, meg fogjuk tudni csinálni” – avatott be a részletekbe Vágó Bernadett. A színésznő egy rövid történettel érzékeltette azt is, hogy azért korántsem olyan könnyű az agyagozás, mint amilyennek látszik „Megkérdeztem Judittól, mikor fogok tudni szép, magas vázát készíteni, a válasza pedig az volt: 20 év múlva. Gondoltam, milyen jó lesz majd 20 év múlva eljátszani Mollyt" – nyilatkozta Bernadett, aki saját bevallása szerint már számolja a napokat a bemutatóig.


EDV 0696
„A filmről, a szereplőkről ennyi év után csak egyfajta impresszió él az emlékezetemben, egy jó érzés, de arra már nemigen emlékszem milyen is volt Patrick Swayze Sam figurája. Egyelőre ismerkedem a szereppel” - árulta el Dolhai Attila, aki kiemelte, hogy a próbafolyamat elején az a legfontosabb, hogy mindenki pontosan megismerje a szöveget, a dalokat. „Nagyon ütős előadás előtt állunk, és egy nagyon jó próbaidőszak vár ránk. Szerintem a Rómeó és Júlia óta nem volt az Operettben ekkora siker, mint amilyen most erre a darabra vár” – véli a színész, aki szerint a Ghost, bár nem egy egyszerű mű, a kitűnő szövegnek köszönhetően könnyen befogadható lesz a közönség számára. Sziámi és KERO® nagyon jó fordítást készítettek, maivé tették a szöveget, ami nagyon a szánkra áll, könnyű vele dolgozni. Fontosnak tartom, hogy az eredeti darabban is egységet alkotnak a humoros és a komoly részek, amit a magyar fordításban még jobban sikerült megmutatni ” – véli Dolhai Attila, aki úgy gondoljam ez a színészi munkát is megkönnyíti. 


Szulák Andrea, aki Peller Annával kettős szereposztásban alakítja Oda Mae Brownt, szintén arról mesélt, hogy már az első olvasópróba után érezte, hogy különleges produkció van születőben. „Úgy érzem, hogy ebben a színpadi feldolgozásban ezt a szerepet rám írták. Az első próba után olyan feldobott hangulatban mentem haza, hogy folyamatosan fékeznem kellett a kocsival, mert szinte repültem” – mesélte a művésznő a Színház.hu-nak, és elárulta kezdetben tartott tőle, hogy nem sikerül a Ghostot megfelelően átdolgozni, de már minden kétsége elszállt. „Az alkotók kitűnő szövegkönyvet készítettek. Borzasztóan tetszik, hogy bár ez egy komoly darab, abszolút mai üzeneteket rejt, van benne annyi vicc és könnyedség is, ami biztosítja az egyensúlyt. Picit féltem attól is, hogy a nagyon amerikai zene nem tud közel kerülni a magyar közönség ízléséhez, de ezt a félelmemet a dalszövegek végképp eloszlatták. Olyan könnyedén és magától értetődően gurulnak ki a szavak a szánkon, mintha már mindenki ismerte volna a dalokat” – fogalmazott Szulák Andrea, aki szerint a darab egyik erőssége, hogy sok fiatal színész játszik benne. „Az Operettszínházban annyi a fiatal tehetség, hogy mellettük én is húsz évesnek képzelem magam, a teherbírásom is megnő” – vallotta be nevetve Andrea, aki ajándéknak tekinti Oda Mae Brown szerepét. „Ő egy hétpróbás boszorkány, egy csaló, egy kókler, akinek hatalmas szíve van és rettenetesen jó humora. Az összes színészi eszközömet fel fogom vonultatni ebben a szerepben, legalább is nagyon fogok igyekezni” - ígérte Szulák Andrea.

 

EDV 0498


Kerényi Miklós Máté Sam karakteréről meéslt. „ Nem könnyű Dolhai Attilával váltva játszani a szerepet, ráadásul engem eddig elkerültek az ilyen típusú feladatok, ezért egy kicsit tartok tőle, de talán pont attól lesz más majd a mi párosunk Enikővel, hogy eltérő karakterek vagyunk, mint Attila és Detti. Nagyon élvezzük az első próbákat, ráadásul én romantikus férfinak tartom magam, nem állnak tőlem távol a nagy és felfokozott érzelmek, így úgy érzem, megtaláljuk majd egymást Sammel” - vallotta be Máté.


A Ghost koreográfusa Tihanyi Ákos szerint a musical zenéje meghatározza a táncot is. „A Ghost zenéje egy igazi, mai 2013-as popzene - ami nekem nagyon tetszik -, a koreográfia is igazán modern, kicsit  hip-hopos lesz, elmeséli majd a cselekményt” – magyarázta Tihanyi Ákos. „Teljes szabadságot ad a munkában, hogy ez egy non replika produkció, ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy egy az egyben nem vehetünk át semmit az amerikai vagy az angol előadásból, ezért az egész darabot újra kell gondolni, új táncokat kell belevinni, és ez nagyon nehéz feladat” – véli Ákos, aki Muri Enikőhöz hasonlóan látta a New York-i előadást, amelynek látványvilága nagyon megragadta. „Igazi látványorgiát nyújtott, de igazából nem volt mélysége a darabnak, a színészi játék nem jött át. Itthon teljesen más lesz a Ghost, sokkal realistább előadás készül” – véli a darab koreográfusa.

 

EDV 0623

 

 „A londoni és a New York-i musical zenéjében vannak eltérések, utóbbinál azért volt szükség a változtatásra, mert az amerikai közönség habitusa ezt kívánta, így kicsit hektikusabbra, figyelem felkeltőbbre hangszerelték a Broadway-musicalt” – magyarázta Balassa Krisztián, a produkció zenei vezetője. „Mi is engedélyt kaptunk pár módosításra, így a budapesti előadás zenéjében az amerikai és az angol vonal elegyéből próbálunk valami egyedit kihozni. A Ghost dallamvilágában a musical –és a popzene keveredik, nagyon dinamikus dallamok jellemzik, természetesen felcsendül egy-két érzelmesebb dal is. Ám biztos vagyok benne, hogy KERO® olyan irányba viszi a produkciót, hogy ez a dalokban is megjelenő érzelmesebb vonulat ne tegye melankolikussá az előadást, mint például a Ghost amerikai változatát” – fejtette ki a karmester. „Ami számomra újdonság és ezért szakmai kihívást jelent, az a speciális effektek alkalmazása a zenében. Ebben a produkcióban nem csak a zenekar játszik, hanem samplereket is használunk, számítógépekkel dolgozunk, ez sokkal bonyolultabb feladat, mint egyszerűen egy zenekart irányítani. A Ghost egy abszolút 21. századi musical, audiovizuális trükkökkel, ez azt jelenti, hogy minden színpadi effekt a zenében is megjelenik”  - avatott be Balassa Krisztián.

 

Kerényi Miklós Gábor a darab rendezője úgy véli, a Ghost nagyon aktuális témákat dolgoz fel. „Az utóbbi években az embereket roppant mód izgatja a vámpírok és más földöntúli lények világa. Ennek az lehet az oka, hogy egyre inkább foglalkoztat bennünket a kérdés, mi történik velünk a  halálunk után, van-e túlvilági élet. A darab ezt a témát boncolgatja, de nagyon ízléses, finom módon. Spirituális keretben elevenedik meg egy olyan gyönyörű szerelmi történet, amelyre mindannyian vágyunk. A darabban a mai kor pénzügyi, gazdasági átverésekre épített világa is megjelenik. A Ghostban ez a három aktuális téma találkozik a gyönyörű zenével, és egy jól érthető, a közönség számára könnyen átélhető szöveggel. A színpadon technikai csodákat is fogunk produkálni, mint például a zár ajtókon való átjárás, vagy a Metró Szellem fantasztikuma, amivel képes a metró vonalakat megváltoztatni, egy adott pillanatban úgy visszafordítani az élet folyását, hogy azt senki ne vegye észre. Ez a darab a varázslatos és a valóságos dolgok furcsa, különleges keveréke lesz” – magyarázta a Kerényi Miklós Gábor, aki úgy gondolja a Ghost az utóbbi évek egyik legnagyobb költői értékekkel bíró zenés színházi előadása lesz Magyarországon. „Az eddigi próbákon úgy tapasztaltam, hogy a szereplők kezdenek szerelmesek lenni a darabba" – mondta nevetve Kerényi Miklós Gábor, aki ennek okát abban látja, hogy a Ghostban valamennyiünk élete, szerelmei, harcai, félelmei és örömei fellelhetők. „A londoni és a New York-i előadás 90 százalékban a technikára épül, a miénkben a főszerepet az emberi érzések, és azok nagyon erős, táncos megjelenítése kapja. Lélektől lélekig fogunk játszani” – szögezte le a produkció rendezője a Színház.hu-nak.

Szerző: Kodova Michaela / Színház.hu

Fotó: Éder Vera, Budapesti Operettszínház

 
 

süti beállítások módosítása