Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház új igazgatójával készített interjút az Új Dunántúli Napló. A rendező többek arról beszélt, mennyire viselte meg az ellene folytatott sajtóhadjárat, miért nem maradnak műsoron a Nemzeti korábbi előadásai, és haragszik-e Alföldi Róbertre. Lapszemle.
Az Új Dunántúli Napló cikkéből:
"Megkaptam a lehetőséget arra, hogy egy igazi, nagyformátumú színházat hozzak létre. Érzem ennek a felelősségét, de az örömét is. Nekem kezdettől ez volt a célom, ami felé haladtam, ezért nem is tudták kedvemet szegni" - mondta Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház igazgatásáról, majd hozzátette, az "össztűz", ami akkor kezdődött, amikor kihirdették a pályázat eredményét, nagyon bántotta, a sajtókampány mérete és alacsony nívója sokkoló volt számára, de az elmúlt egy-két hónap már nem viselte meg.
Vidnyánszky Attila nem tartja magát igazgatói alkatnak, a leginkább rendezni szeret. "A színpad, a film az én igazi világom. Átélni a teremtés csodáját, amikor a semmiből megszületik egy történet, egy mese, a világon a legjobb dolog. Beregszászban például ezért voltam csak egy évig igazgató. Miután létrehoztam a színházat, átadtam az irányítást Balázsi Józsefnek. Persze, idővel - mint Debrecenben - beletanul az ember, hozzászokik ehhez a felelősséghez, és természetes, hogy döntéseket hoz. Azt hiszem, ma már nehezemre esne beosztottnak lennem" - fogalmazott a direktor.
Búcsú Debrecentől (fotó: dehir.hu)
A Nemzeti Színház következő évadában a tíz új bemutatóból az igazgató négyet fog rendezni, ám ebből nem tervez rendszert csinálni. "Azt gondolom, jobban megismeri az ember a színházát rendezés közben, mint az igazgatói székből. Az első év az építkezés időszaka, fontosnak tartottam, hogy sokat legyek együtt a színészekkel" - hangsúlyozta.
Azzal kapcsolatban, hogy a korábbi repertoárból egy előadás sem marad műsoron, Vidnyánszky Attila elmondta: nagyon átalakult a társulat, nincs olyan produkció, ahol ne kellene bonyolult egyeztetéseket folytatni más színházakkal, vagy a távozó színészeket újakkal pótolni. "Technikailag is nehéz lett volna a kivitelezés, de nem akarom játszani az eszem: a kedvem is elment tőle. Amit Alföldi Róbert képviselt, az egy másfajta gondolat- és érzésvilág, másfajta színházcsinálás és világhoz való viszony volt. Most új korszak kezdődik" - szögezte le a direktor, aki azt is elmondta, felvállalta, hogy tenni fog azért, hogy ne csak egyetlen színházi, illetve ideológiai irányvonal érvényesüljön a szakmában. "Ez nyilvánvalóan évtizedek alatt kialakult, bebetonozódott érdekköröket sért" - vélte az igazgató.
A kérdésre, létezik-e jobb és baloldali színház, Vidnyánszky Attila nemmel felelt, de abban, hogy mit mond a világról egy színház, véleménye szerint nagyon erős különbségek vannak. "Magyarországon mindennek politikai színezete van. A színházzal pedig közvetlenül lehet hatni, különösen nálunk, mert a magyar ember nagyon szeret színházba járni. Nincs a világon még egy olyan ország, ahol nyaranta több mint száz darabot játszanak és évente több mint ötmillió színházjegyet adnak el. Pozitív hozadéka a mostani folyamatnak, hogy a konfliktusok még inkább a szakmára irányították a figyelmet, s így a színház a kulturális élet középpontjába került" - állította a Nemzeti új igazgatója, aki azt is elárulta, nem beszélt Alföldi Róberttel az elmúlt hetekben.
A kérdésre, haragszik-e a Nemzeti frissen leköszönő igazgatójára, Vidnyánszky Attila így felelt: "Azért, hogy úgy tesz, mintha elfelejtette volna, ő hogyan lett igazgató."
Fábos Erika interjúja az Új Dunántúli Naplóban olvasható.