Lengyel kulturális fórum vár az Artusban - Érkezik az Egy Vers Színház

Magyarországra látogat a Grotowski-hagyományokat követő lengyel Egy Vers Színház. Ez alkalomból kétnapos programsorozatot rendez az Artus május 23-24-én.

Ajánló a programsorozat elé:

 

A lengyel színház sajátos fejlődéstörténete markánsan különbözik a többi európai színházi kultúráétól. Míg a többi európai országban a kultúra és főleg a színház a középkori reneszánsszal fokozatosan profanizálódott, elszakadt a vallástól és a rítustól, addig a lengyel színházi világ megőrizte azokat a rituális, kultikus elemeket, melyek a színházi előadást szent tevékenységgé emelik. Ez a kultikus jelleg alapvetően meghatározza a kommunikációs módozatokat: a közlés mikéntjét és az alkalmazott jelrendszert. A vallás mindig is mellőzte a konkrét, egynemű kifejezésmódot s helyette a mítoszban gyökerező szimbólumok és metaforák szintjén kommunikált. Ezt a közlésformát az idők folyamán a lengyel színház megőrizte, s a legsötétebb és legelkeserítőbb történelmi pillanatokban képes volt a gyakorlati élet hasznossági szintjén is használni azt.

 

A két napos kulturális fórum során egy kiállítással, a Teatr Jednego Wiersza szóló szerzői egyfelvonásosaival és a három társulat közös előadásával várja az érdeklődőket a Teatr Jednego Wiersza, az őket meghívó Kompánia Színházi Társulat és a rendezvényt befogadó, közreműködő Artus.

 

lengyel

 

A programról:

 

Színházi és szcenográfiai kiállítás

Megnyitó: május 23., 19.00, Artus Stúdió

 

Kiállítás az opolei színház legizgalmasabb színházi kellékeiből, installációiból, saját készítésű hangszerekből és díszletelemekből, valamint előadásfotókból és tervrajzokból.

 

Lengyel egyfelvonásos szóló szerzői előadások
május 23., 20.00, Artus Stúdió

 

A Teatr Jednego Wiersza abban a városban működik, ahol Grotowski színházi kísérletei kikristályosodtak, örökségét a Jednego Wiersza színház őrzi és örökíti tovább.

Az Autorskie Jednoaktówki est célja a sajátos lengyel színházi látásmód és jelrendszer (alaposabb) megismertetése a magyar közönséggel. A fanyar humor és a groteszk világlátás mellett a mítoszok világa kap központi szerepet.

A három szóló mind szerzői előadás, az alkotók egyszerre színészei, dramaturgjai, rendezői, díszlet- és jelmeztervezői saját darabjuknak.

 

1. Elhasznált Idő

Játszik - Krzysztof Wodziński

Zene - a társulat

Rendezte - Krzysztof Żyliński

Az előadás időtartama - 40 perc

 

Kísérlet a megállásra, egy pillanatnyi mozdulatlanságra, olyan pillanat teremtésére, mikor megfogalmazzuk életünk kulcskérdéseit. Egyetemes és allegorikus képeket látunk, egy olyan ember vízióit és gondolatait, akinek nincsen múltja, összerakható története.

„Én - Az Időember (TIMER), fizikailag és mentálisan egészséges, a szemtanúk előtt - legyenek azok valósak vagy kitaláltak - ezennel az örököseimre hagyom a következőket: erőmtől és tehetetlenségemtől hajtva, saját tereimben elveszve elhagyom az időt! Különösen a múltat; annyira gyötör, hogy megkönnyebbülés lesz számomra az emlékeimtől való megszabadulás. A múltat a keményeknek, a realistáknak hagyom.

 

Az elpazarolt időt itthagyom a halálos betegeknek, akik nagyra fogják értékelni, mert semmi más választásunk nincsen. Az értékes időt azokra hagyom, akik a hiúságukat legyezgetik! A jelen idő nyugodjon békében! Az időhiányomat, ami a szégyenem, a sötét oldalam, annak adom, aki csak akarja! A „meg nem történt" időt a magányosokra hagyom és a hajléktalanokra, hadd legyen az ő reményük! A jövő időt a naiv álmodozók és a hittel fűtöttek közé osztom! Bánjanak vele, ahogy akarnak!"

 

jednego3

 

2. „Retikulum"

rendezte - Krzysztof Żyliński

Zene- Michał Wawrzyniak

Játszik: Paweł Warunek és Michał Wawrzyniak

Az előadás időtartama - 40 perc

 

Olyan helyre invitáljuk önöket, ahol mikro és makro világok keletkeznek, ahol fejünk zárt tereiben ott élnek az istenek, akik hiányos válaszokat szülnek.

 

Az előadás címe – 'Retikulum', egyfelől egy, a DNS-sejtek szerkezetét meghatározó széles lemezrendszerekből álló, összefüggő membránstruktúrát jelent, ugyanakkor egy kis csillagkép neve valahol a távoli univerzumban.

 

Az előadásban a színész és a bábos szerepe ötvöződik. Michał Wawrzyniak adja az élőzenei kíséretet különféle, saját kezűleg gyártott, furcsa hangszer-tárgyakkal. A hangok körülfonják az előadás vízalatti és homályteli képeit, szürreális vízióit. A „kisbetűs" istenek más „kisbetűs" istenekkel találkoznak és nem mindennapi kirakós játékot játszanak, melyet teremtésnek hívunk.

 

3. „XXX"

Játszik – Alexandra Szczęsny

rendezte – Krzysztof Żyliński

Az előadás időtartama - 30 perc

 

Múltbeli választásaink (vagy a véletlenek) amelyek megtörténtek velünk (vagy épp ellenkezőleg, sosem történtek meg) határozzák meg a jelenünket. Mindennapi életünk kisszobájába zárkózunk be. A régi kolostorok elhagyatott folyosóihoz hasonló hosszú utakat jelölünk ki magunknak, melyeken kitartóan taposunk és súroljuk a lábaink alatt lévő viaszillatú hideg kövezetet. Rituálékat teremtünk. Gondosan véssük a bejegyzéseket az emlékezetünkbe, hogy később felidézhessük - ha csak egy pillanatra is - a fájdalom, az odaadás, a félelem és a bizonytalanság valódi érzelmeit. A belső magányban való létezésnek, úgy tűnik, egyetlen értelme van: az állandó egyensúlyozás az anyaság kirekesztése és a gyermeki gügyögés távoli emléke között.

Egy előadás, ami egyszerre megrendítően női és mélységesen emberi.

Lengyel–magyar rendhagyó Kérész Művek

 

2014. május 24. , 20.00, Artus Stúdió

A Kompánia Színházi Társulat, a Teatr Jednego Wiersza és az Artus társulat közös előadása

 

Az egyetlen intenzív nap alatt létrejövő előadás zenei tere egyedi, újrahasznosított hangszerekből és zenélő tárgyakból épül fel, Michal Wawrzyniak lengyel zeneszerző és re-hangszerkészítő vezetésével.

rendező: Goda Gábor

 

Jegyfoglalás, további info: info@artus.hu

www.artus.hu

 

süti beállítások módosítása