Újabb mesejátékot mutat be a Noir Színház - Interjú Iványi Árpáddal

Az idén 10 éves Noir Színház 2016. szeptember 11-én mutatja be a Duna Palotában új darabját, az Aladdin c. mesejátékot, ennek kapcsán Iványi Árpád rendezővel készült interjú.

 

Az elmúlt időszakban két gyerekdarabot is játszottatok. Miért éppen egy újabb mesejátékra esett a választás?
H. C. Andersen Hókirálynője, illetve C. Perrault Hamupipőkéje hatalmas sikert aratott, a nézők nagy lelkesedéssel töltötték meg a széksorokat. Leginkább ez motivált abban, hogy újra mesét állítsunk színre. A darabválasztásban mindig szempont számomra, hogy a történetnek legyen mondanivalója, egyetemes emberi értékekről szóljon, olyanokról, melyeket bármely kultúrában, különböző társadalmi háttérrel rendelkező nézők is egyaránt megértenek. Az én feldolgozásom egy modern, mai, mégis az Ezeregyéjszaka meséinek hangulatát megidéző színpadi produkció, amely olyan egyetemes kérdésekkel is foglalkozik, mint a jó és gonosz örök harca, az elvágyódás és az ismeretlen iránti megfoghatatlan kíváncsiság, vagy a bizalom-elárulás határainak feszegetése, és a hazugság következményeinek viselése. Az Aladdin persze kiválóan hordozza a látványteremtés lehetőségét is a sokszínű és mesés kelet világának megjelenítésével. A Noir Színház új produkciója garantáltan maradandó színházi élményt kínál majd: a színpadi látványon túl fordulatos kalandok és izgalmas jelenetek fogják színesíteni az előadást.

 

Aladdin1


A mesejátékok elsődleges célközönsége a 14 éven aluli korosztály. Milyen kihívás számodra, hogy gyerekeknek rendezel darabot?
Fontos hangsúlyoznom, hogy a Noir Színház mesejátékai nem gyerekeknek készültek, hanem minden korosztály számára. Meggyőződésem, hogy a mai túlgépiesedett világunkban a felnőtteknek óriási szüksége van a mesére, mert a monotonná alakított mindennapok során könnyen el tudják veszíteni a hitüket, és a mese elérhető szellemi táplálékuk lehet, mely visszahozza életükbe a hitet, a reményt, az álmokat. A mese segítségével a felnőtt könnyebben átlendülhet a nehezebb élethelyzeteken, visszanyerheti a hitét, hogy merjen újra nagyot álmodni. Képessé váljon ismét rácsodálkozni a világra. Ezt a hitet szeretnénk megerősíteni a közönségben.  A világban szétnézve erre nagy kereslet van: a Broadwayon és a West Enden is népszerű mesék tömegét viszik színpadra, melyekre tódul a felnőtt közönség. Ott valahogy a gyerekeknek, illetve felnőtteknek szóló darabok nem válnak annyira ketté, mint Magyarországon. A Noir Színház célja az, hogy olyan igényes, és szórakoztató meseelőadásokat állítson színpadra, amelyek kicsik és nagyok számára is meghatározó színpadi élményt nyújtanak.

 

Aladdin közismert történetét már sokan feldolgozták irodalmi műfajokban, színpadon és filmekben egyaránt, azonban az egyes adaptációk történetmesélése, mellékszálai egymástól különböznek. A te adaptációdról mit lehet tudni?
Célom az volt, hogy visszanyúljak az eredeti Ezeregyéjszaka meséiben található történethez, és azt a mai gyerek elvárásához igazítsam, több akcióval, izgalmas mellékszálakkal. Valóban sokan feldolgozták már ezt a mesét, talán a titokzatos keleti eredetnek is köszönhető, hogy Aladdin történetét minden szerző máshogy képzeli el, mindenki hozzáad valamit. Van olyan változat például, amelyben csak három kívánságot tud teljesíteni a dzsinn, az eredeti Ezeregyéjszaka meséiben azonban a lámpa gazdája annyit kívánhat, amennyit csak akar. Arra is törekedtem, hogy az én Aladdinom ne hasonlítson a közismert Disney rajzfilmre, hanem mélyebbre merülve ebbe az izgalmas világba, egy újfajta, de mégis nagyon autentikus mesét alkossak. Az én adaptációmban továbbá az eredeti meséhez hasonlóan fontos szerepet tölt be Aladdin édesanyja. Az ő karakterét a modern feldolgozások teljesen kihagyják. Fontos volt számomra, hogy hangsúlyosan megjelenítsem az anya-fiú kapcsolat is, hiszen egy egészséges szülő-gyerek viszony meghatározza a kiegyensúlyozott felnőtt kort. Aladdin anyja emblematikus figura, aki példa nélküli szeretettel veszi körül a fiát. Hatalmas hittel támogatja Aladdint, annak ellenére, hogy az piaci tolvajként próbál enyhíteni anyagi helyzetükön.

 

Aladdin2


Jól látom, hogy vonzó számodra a mesés kelet világa?
Varázslatos! Az egy másik Naprendszer számomra. Színeiben, szokásaiban, a gasztronómiában, vagy akár a ruházkodásban annyira másabb kultúra, mint a miénk, hogy a nyugati ember számára már önmagában is meseszerűvé válik. A darab megírása előtt kutatómunkát végeztem, illetve tanulmányoztam az indiai-arab kultúrkört. Meglepődve olvastam, hogy az Ezeregyéjszaka meséi történetek milyen kulturális sokszínűségnek köszönhetik létüket, az indiai eredetű mesék perzsa közvetítéssel jutottak el az arab-török kultúrkörbe, amelynek különféle változatait évszázadok folyamán különböző szerzők, fordítók és tudósok állították össze. Törekedtem arra, hogy az előadásban megjelenjenek az indiai-arab világ jellegzetes elemei, mint a kígyóbűvölés, a hastánc, vagy a tenyérjóslás. Így jött egy új karakter, Zohra ötlete is, aki furfangos jósnőként keveri a történet szálait.


A lenyűgöző színpadi látványvilág a Noir előadások „védjegye”. Aladdinnál is hasonlóra számíthatunk?
Szakmai pályafutásom során mindig az a cél vezérelt, hogy a közönség ámulatba essen a függöny kinyílásakor, és azt az előadás alatt végig érezhesse. Az Aladdin színrevitele kapcsán emellett arra is törekszem, hogy az előadás ideje alatt a néző valóban elrepülhessen a varázslatos kelet világába. A színpadi látvány, és különleges trükkök mellett az aláfestő zenék, a speciális hanghatások, a fény koreográfiák, valamint az autentikus jelmezek és kellékek mind hozzájárulnak majd a teljes színházi élményhez. A trükkökkel kapcsolatban annyit elárulhatok, hogy a Dzsinn speciális módon lesz megjelenítve a színpadon, ami hatásában kiválóan tükrözi majd a karakter szellem mivoltát. Sok fejtörést okozott a mese egyik jelképének számító varázsszőnyeg repülése, konzultáltunk trükkmesterrel is, hogy a nézőt elvarázsolja majd az illúzió. Mindezeken felül Jafar varázslatai, és egyéb látványos színpadi mutatványok is lenyűgöző meglepetésként szolgálhatnak majd a közönség számára.


Mik a jövőbeli tervek? Láthatunk újra felnőtteknek szánt előadásokat is a Noir Színháztól?
Rengeteg ötlet várakozik megvalósításra, még nem tudom pontosan, hogy melyiket vesszük elő. Addig is sok szeretettel várjuk a közönséget ősztől a Duna Palotába, ahol a három mesejátékunk az egész színházi évadban megtekinthető lesz, jövőre pedig figyeljék műsorunkat, mert előbb-utóbb felbukkan egy újabb, immáron kimondottan felnőtteknek szóló produkció.


Az interjút készítette: Nyitrai Zoltán
Forrás: Noir Színház

 

 

 

süti beállítások módosítása