Előremenekül a Maladype

A független színjátszás előremenekülése jegyében nonprofit kft-t alapított a 2002-ben alakult, állandó társulattal működő Maladype Színház. Friss hír a társulat életéből az is, hogy április 1-jén, vasárnap újra Szabad Akadémiát rendeznek, melynek keretében Balázs Zoltán két határon túli rendezését vetítik le a Bázison.

Előremenekül a Maladype

A független színjátszás előremenekülése jegyében nonprofit kft-t alapított a 2002-ben alakult, állandó társulattal működő Maladype Színház. "Azért is jutott a társulat vezetése erre a döntésre, mert a civil törvény módosításai és a közhasznúságra vonatkozó új szabályozások elképzelhetővé teszik, hogy a színházat jelenleg működtető közhasznú egyesület működése ellehetetlenül" - indokolták a HVG-nek a döntést.

Az 500 ezer forint jegyzett tőkéjű vállalkozás létrehozása mellett szólt az is, hogy ezáltal bővülnek a teátrum pályázati lehetőségei. (Ugyanezen okból alapított kft-t a független társulatok befogadó teátrumaként működő MU Színház is.) A Maladype mögött álló egyesület 2010-ben 31,6 millió forintból gazdálkodott. Az egyesületet és a kft.-t Balázs Zoltán rendező-művészeti vezető irányítja, a felügyelőbizottságában helyet kapott például Zsótér Sándor rendező, Sáry László zeneszerző és Gombár Judit iparművész, díszlet-és jelmeztervező - írta a HVG.

Két előadást is láthatnak

Homérosz-Márai Sándor-Claudio Monteverdi: Odüsszeusz hazatérése című művét 2010-ben mutatta be a temesvári Csiky Gergely Színház, Arnold Wesker: A konyha című darabját 2011-ben a nyitrai DAB Színház. Mindkét előadást a Maladype Színház vezetője rendezte magyar-, illetve szlovák anyanyelvű színészekkel. A vetítést megelőzi a két darab szövegkönyvének, sajátos színpadi formanyelvének (verbális, vizuális és akusztikai) bemutatása, valamint a különleges alkotási folyamatok és feltételek ismertetése. A megtekintést mindkét előadás esetében beszélgetés követi.

Odsszeusz_kp_1

MGP így írt az Odüsszeusz hazatéréséről:

Odusszeusz (vagy Odüsszeusz, másként Ulixesz) vonakodva bár, de részt vesz a trójai háborúban. Ithaka csavareszű király hadi dolga végeztével hazaindul feleségéhez, de nem igen töri magát. Odüsszeusz bátor. Művelt. Okos. Cseles. Az ő trouvaille-ja a becsempészett faló. Tíz évig kalandozik. Vagy húszig. Van, ahol negyven évig tart hazaútja. Az istenek letérítik hazameneteléről. Vagy kíváncsisága. Vagy kalandvágya. Minden esetre nem töri haza a család egyesítés olthatatlan vágya. Hűséges felesége otthon kézmunkázva várja, a birtokot feldúló és megzabáló kérők tömegét. Elutasítja erőszakos kérőit (Kiss Attila, Aszalos Géza, Molnos András Csaba). Hűséges késedelmező férjéhez, a hazaútjáról minduntalan eltántorítható király mesés kalandokat él meg, számos asszony rabul ejti, míg végre megvénülten hazatalál. Solvejg csak fon, vár és hű, míg Peerje Gynthje önmagát keresi idegen nők ölében. Solvejg, vagyis Penelope vár és fonnyad. Bár a temesvári királyné (a szépséges Tankó Erika) trapézon trónol mindvégig. Szkeptikus türelemmel átlátja felülről a helyzetét. Nem iróniától mentesen kommentálja egyazon helyhez rögzített sorsát. Balázs Attila ezüstvértezetben obsitos Odüsszeusz. Lelép mitológiai szobortalapzatáról, és jóllehet, engedve az emelkedettség csábításának, nyugdíjas mitológiai hőst ad. Átengedi a cselekményt vezető lendületet fiának, Télemakhosznak. Faragó Zénó nyomon követi apja botorkáló kalandozásait. A modern ifjú biztonsággal tudni akarja lódítások, mitológiai mesék, tódító hadielbeszélések közül az igazságot. Tudni akarja: volt-e értelme áldozva-várni időtlen időkig a mesebeli példaképre, hozhatott volna-e megváltást a mindennapokra? Faragó Zénó növekedő lendülettel veszi birtokba az emlékezést, a nézők figyelmét és a színpad fölötti uralmat. Találkozása Kalüpszó nimfával (az erős tehetségű, varázslatos dikciójú Tokai Andreával) az előadás legmegragadóbb színházi jelenete. Nem Ógügié szigetén vagyunk. Sem az Odüsszeiában. Helyszín: Temesvár, a régi bálteremben működő Csiky Gergely Színház a Gyulafehérvár utcában (str. Alba Iulia). Idő: ma. Két szenvedélyes mai ember a színházi színen. Folytatás a Nol.hu-n.

Koltai Tamás A konyháról:

A stúdió amúgy is magas kupolás terét cirkuszporonddá alakították. Körös-körül ülnek a nézők. A porondot finom, fehér, a tengerparti fövenyhez hasonló homok borítja. Magasról fölfüggesztett réztányérok - mint megannyi, fölfelé fordított cintányér - helyettesítik a konyhai berendezést. Egy-egy „szakács" előtt több „tányér" függ eltérő magasságban. Homokot „főznek", ami zsákokban áll a szakácsok mellett. Pincérnők töltik föl folyamatosan a zsákokat, és hozzák-viszik a glédában fölállított üres tányérokat. Középen jókora homokmedence. A „főzésre" használt kis seprőkkel „kavarva" és kézzel söpörve-sózva-formázva a tányérok valójában megtisztulnak a homoktól - így készül el a porció. A szakácsok megkongatják a fellógatott fémeket, ezzel adnak jelet a pincérnőknek. Az egész a Balázs Zoltántól ismert, megkomponált koreografikus rendben zajlik. A szakácsok és a pincérnők japános viselete a rendező kedvenc távol-keleti stilizációjának jegyében fogant, a színek fekete-fehéréből kiugrik az étterem-tulajdonos Mr. Marango - ebben az előadásban nő - piros ruhája. Ő mindvégig egy emelvényen, mintegy a porond „főbejáratánál" foglal helyet, populáris magazinokat olvasgatva, és szerepe szerint a cselekmény egy-egy pontján avatkozva csak bele a játékba. (Az előadás díszlet- és jelmeztervezője, Polgár Péter mindkét díjat megkapta mint az előző évad két legjobbja a maga kategóriájában. A szlovák színházi évadok országos díjait rendszeresen a nyitrai fesztivál nyitó gáláján adják át, ezúttal is így történt, egy kellemes, jó hangulatú, bensőséges és egyszerű műsor keretében.)
A konyha évek óta az általam látott legjobb Balázs Zoltán-rendezés, amelyben egyesül a darab verbális textúrája a rendező koreográfiai kézügyességével és képi stilizációjával. Gondosan megkomponált mozgás- és hangeffektusok adják a látványesztétika alapját, a színészek pedig nemcsak a fizikai követelményeknek tesznek eleget, a drámai színház kategóriájában is jártasak, azaz nemcsak fogalmuk van a színészetről mint szakmáról, hanem gyakorlatuk is benne. Folytatás a szinhaz.net-en.

A Szabad Akadémia köveztkező időpontja: 2012. április 01. (13.00-tól 20.00-ig)

Helyszín: Maladype Bázis, VIII. Mikszáth tér. 2

süti beállítások módosítása