Fodor Tamás: "XIV. Lajos óta nem sokat változott a helyzet"

A Szkéné, a Vádli Társulat és a FÜGE közös produkciója a Képmutatók cselszövése, amely ősztől a Szkénében látható. A főszerepet játszó Fodor Tamással beszélgetett a kultura.hu. Szemléztük.

A Vádli Társulat a tavalyi Caligula helytartója című előadással jött össze. Fodor Tamás így mesélt a kezdetekről:  "Igen, jó találkozás volt – azokkal az emberekkel, akikkel már korábban is dolgoztunk együtt, hiszen a társulat fele a Stúdió K-nak volt vagy jelenlegi tagja. De nagyon izgalmas volt más formában is megmérettetni, mert a gondolat annak a szellemiségnek a továbbélése, amit úgy fogalmazott meg egyszer Bakos Éva, hogy az ember nemcsak akkor Stúdió K-s, ha benne van a társulatban, hanem azután is. Tulajdonképpen könnyű volt létrehozni azt az előadást, mert amit Székely János1972-ben gondolt, ma is időszerű. Most pedig Szikszai Rémusz úgy gondolta, érdemes ezt továbbvinni, és Nagypál Gáborral újabb antagonista párost alkotnunk."
FodorTamas03Fotó: Kovács Bence, kultura.hu
Fodor Tamás szerepéről így mesélt: "Minden szerepnél el kell gondolkodnom, mennyire szól rólam, mit tudok beleadni magamból – most valóban sokat, mert nemcsak gyávaságról, nemcsak a kompromisszumok határainak kitolásáról szól ez a szerep, hanem a magam esendőségéről is. Nekem elég életszerű, hogy egy társulatvezető azért megy bele az engedményekbe, hogy a hatalomtól valamilyen egyezséget kössön a társulatra hivatkozva. Különösen izgalmas, ahogy a művei összefonódnak Molière életével – hiszen számomra is kérdés, hogy a kényszerű kompromisszumok nem rágják-e meg az alkotásaimat. Molière kibírhatatlan alak, legalább annyira, amennyire én vagyok a valóságban" - fogalmazott Fodor.
"Azon tényleg van mit röhögni, hogy XIV. Lajos óta nem sokat változott a helyzet: az értelmiség bár függetlennek szeretne mutatkozni, nem az. A mecenatúrának ára van. Bár a Napkirály kedvelte Molière szókimondását, társulata csak hosszú idő után kapott szubvenciót – de csak addig, amíg oligarchái rá nem kényszerítették a királyt, hogy megtagadja azt. Molière ugyanis a Tartuffe-fel elérkezett oda, hogy kényelmetlen lett a hatalomnak" - mesélte a színész-rendező.
"Molière számára is az a kérdés, hogy mint független művész, mint gondolkodó ember meg tud-e felelni az aktuális politikai követelményeknek. Ezt muszáj jól tudnia, mert különben elveszti arcát vagy elpusztul" - összegzett Fodor Tamás.

süti beállítások módosítása