Villanygitárra mezőségit táncolni - Novák Péter táltos lesz

Harminc éve gyerektáncosként szerepelt az István, a királyban, ezúttal Torda, a táltos szerepét játssza a rockoperában, Alföldi Róbert rendezésében. Novák Pétert kérdezte az I.K.3.0 blog. Szemléztük.

 

Az I.K.3.0. blog cikkéből:


"Élénken emlékszem, ahogy Szörényi Levente a család nappalijában egymaga gitározza és énekeli el édesapámnak a dalokat. Többek közt akkor, ott alakult ki a darab koreográfiája is, hosszú hétvégéket dolgoztak együtt, hónapokig" - emlékezett Novák Péter, akinek az édesapja, Novák Ferenc "Tata" koreografálta az 1983-as bemutatót. Hozzátette: valódi újdonságot jelentett, hogy a rockopera műfaja beenged olyan ősi önkifejezési formákat, mint a néptánc és a népzene. "Érezhető volt, hogy valamire rátaláltak, hogy ez valóban különleges, villanygitárra mezőségit táncolni!" - fogalmazott Novák Péter, aki szerint Szörényi zenéje és Bródy szövegei eltalálták az embereket, nemhogy őket, táncosokat.

Novák-Péter
Fotó: MTVA


"A 80-as években gyakorta jártunk Erdélybe a rokonság okán, jellemző benyomás, hogy az ott élőknek mit jelentett az István, a király. Mit tudott hozzátenni a tűrt, vagy nem egyszer tiltott műfaj, egy több száz éves identitáshoz, miközben az akkori román hatalom törte a bakelitet, szaggatta a kazettát. Nyilván ők is érezték az erőt" - mesélte Novák Péter.

Azt is elmondta: nem akar a 30 évvel ezelőtti bemutató táltosa, Deák Bill Gyula örökségével megbirkózni, hiszen nincs még egy ember a világon, aki azt a két dalt úgy énekelné el, mint Ő. Nem kihívásnak, hanem megtiszteltetésnek éli meg, hogy az alkotók láttak benne is fantáziát. "Deák Bill olyan egyszeri és megismételhetetlen figurája a magyar rockzenének, hogy mellé derékig felnőni is épp elég. Más kérdés, hogy egy színházi előadásban sokféleképpen meg lehet fogalmazni ugyanazt a szerepet. A táncos múltam nagy segítség lehet e sámánszerű, törzsi archetípus megformálásában" - mutatott rá Novák Péter, majd hozzátette: a rendező, Alföldi Róbert személye a garancia arra, hogy az utóbbi évek "tegezes, szőrkucsmás, hátrafelé nyilazós" feldolgozásai után valami ma is érvényes felé mozdul el az előadás.


A teljes interjú itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása